Ahad, 21 April 2013

Kepentingan Minyak Ikan Kod Untuk Minda Dan Tumbesaran Anak

Kepentingan Minyak Ikan Kod Untuk Minda Dan Tumbesaran Anak


Makanan yang lengkap dan berkhasiat adalah kunci utama bagi kesihatan si kecil.selain penting untuk pertumbuhan yang sempurna,pemberian nutrisi yang bersesuaian juga perlu untuk pembentukan minda mereka.kali ini Pesona Mama Manja nak kongsikan kepentingan minyak ikan kod untuk minda dan tumbesaran anak.



MINYAK IKAN KOD ialah merupakan salah satu makanan semulajadi yang kaya dengan vitamin A dan D.ia diperlukan untuk membantu pertumbuhan gigi,tulang dan mengekalkan ketahanan tubuh daripada jangkitan kuman atau penyakit.ia juga mengandungi asid lemak poli tak tepu omega-3 yang terdiri daripada EPA (asid eikosapantaenoik) dan DHA (asid dokosaheksanoik.DHA amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk pertumbuhan yang optimum.kekurangannya boleh menyebabkan pertumbuhan si kecil terbantut.

Antara fungsi omega-3 dalam tubuh si kecil adalah untuk:
-membantu perkembangan otak kanak-kanak
-mengekalkan tahap ketajaman penglihatan si kecil
-membantu system antiradang dalam tubuh kanak-kanak

Kenapa DHA Penting Untuk Kanak-kanak?

1)membantu mengekalkan fleksibiliti membrane sel yang bertanggungjawab membantu komunikasi antara otak dan sel saraf.ia bertujuan membaiki kemampun pembelajaran si kecil.kelemahan dalam pembelajaran adalah punca kekurangan DHA dalam tubuh mereka.
2)menyokong perkembangan minda,mata,dan system saraf,ia juga membantu meningkatkan keupayaan tumpuan kanak-kanak terhadap apa yang dipelajarinya.
3)kekurangan DHA akan menjejaskan pertumbuhan dan perkembangan otak si kecil.keadaan ini sekaligus menyebabkan tahap perkembangan IQ mereka menjadi rendah,lambat memahami bahasa dan menunjukkan perkembangan serta koordinari motor yang rendah
4)memperbaiki tahap penglihatan dan system imunisasi dari sejak masih bayi sehingga dewasa

Antara contoh ikan yang kaya dengan sumber DHA adalah:
*ikan tenggiri
*salmon
*hering
*sardine
*kod hitam
*ikan bilis
*ikan tuna

Atau untuk lebih mudah dan selamat bekalkan anak anda suplemen  yang mengandungi DHA.Omegaguard Shaklee adalah antara  sumber minyak ikan terbaik di dunia,perlu dijadikan makanan tambahan wajib untuk perkembangan minda anak-anak.nak tahu kenapa?jom baca Kelebihan Omegaguard Shaklee dan testimoni pengguna. Klik Sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PesonaMamaManja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...