Sabtu, 6 April 2013

Apa Itu PCOS

Apa Itu PCOS

Pasti ada ramai antara kita yang belum tahu apa itu PCOS.di sini PMM nak kongsi serba sedikit tentangnya.


PCOS adalah singkatan kepada sindrom ovari polisistik ialah satu keadaan dimana hormon wanita tidak seimbang. Dan keadaan yang boleh mengganggu sistem peranakan wanita diamana folikel-folikel yang terdapat didalam ovari tidak menjadi matang dan seterusnya gagal untuk mengeluarkan telur untuk disenyawakan seterusnya membuatkan wanita sukar hamil.

Biasanya PCOS berkait rapat dengan genetik atau keturunan. Ini bermakna jika mak atau saudara perempuan kita mengalami PCOS yang lain juga turut berkemungkinan mengalami PCOS. Tapi bukan semua PCOS berpunca dari keturunan.


Masalah PCOS selalunya berpunca dari kelenjar pituitari.Kelenjar pituitari yang terletak pada otak adalah kelenjar utama badan manusia yang memainkan peranan dalam mengawal rembesan hormon untuk seluruh tubuh kita. Disebabkan ketidaknormalan pada kadar rembesen hormon LH dan FSH dari pituitari, folikel folikel yang membentuk pada awal kitaran haid gagal matang, menyebabkan telur tidak dilepaskan dan ovulasi tidak berlaku. Disebabkan tiada ovulasi, kadar rembesan hormon progesteron menjadi rendah dan tidak seimbang dengan hormon lain seperti estrogen dan androgen. Progesterone adalah hormon yang penting untuk memastikan kitaran haid yang normal.

Kekurangan hormon progestrone menyebabkan haid tidak teratur atau tiada langsung kadang kadang berbulan bulan lamanya. Bila haid bermula, pengidap PCOS selalunya akan mengalami haid yang banyak dan sakit senggugut yang melampau disebabkan oleh tisu tebal dan darah yang terkumpul akibat dari haid yang lewat.

PCOS juga menyebabkan konsentrasi hormon lelaki (androgen) yang lebih tinggi menyebabkan ramai pengidap PCOS mengalami bulu badan yang berlebihan. Disamping itu, ramai pengidap PCOS mengalami tahap insulin yang tinggi yang boleh menganggu tumbesaran folikel menyebabkan folikel gagal matang, maka terjadilah cyst kecil pada ovari . Cyst yang terlalu banyak akan menyebabkan ovari menjadi bengkak dan ini boleh dilihat pada ujian Ultrasound.

Sedikit sebanyak telah terjawab apa itu PCOS dan mengapa pengidapnya sukar untuk hamil.tetapi,walaupun mengalami kesukaran untuk hamil,tidak bermakna pengidap PCOS tidak berpeluang untuk hamil seumur hidup.ingin tahu bagaimana pengidap PCOS juga boleh hamil? boleh KLIK SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PesonaMamaManja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...